ΕΤΣΙ ΑΚΡΙΒΩΣ
Ο ρότορας δεν έχει μόνιμους μαγνήτες ούτε έχει εξωτερικά τροφοδοτούμενο πηνίο με σύστημα συλλέκτη - ψηκτρών (καρβουνάκια) όπως στους κινητήρες ξένης κ.λ.π. διέγερσης. Αντίθετα έχει "τύλιγμα" κλωβού. Το βάζω σε εισαγωγικά γιατί δεν είναι ένα τυλιγμένο σύρμα εμαγιέ όπως στις περιελίξεις του στάτορα, αλλά χυτό αλουμίνιο στα αυλάκια του σιδερένιου ρότορα. Αυτό αποτελείται από δυο αλουμινένια δαχτυλίδια στα άκρα του κυλίνδρου του ρότορα που ενώνονται με επιμήκη αλουμινένια κομμάτια μοιρασμένα γύρω γύρω. Όταν τροφοδοτηθεί ο στάτορας αναπτύσσεται ισχυρό ρεύμα (μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες Α ακόμα και σε μικρούς κινητήρες) εξ επαγωγής στα αλουμίνια αυτά με αποτέλεσμα τη δημιουργία ροπής που τείνει να στρέψει το ρότορα σε θέση που το επαγόμενο στα αλουμίνια ρεύμα να είναι το ελάχιστο. Όμως η θέση αυτή δεν είναι σταθερή διότι το πεδίο που δημιουργεί ο στάτορας είναι στρεφόμενο. Έτσι ο ρότορας στην προσπάθειά του αυτή περιστρέφεται συνεχώς. Δεν μπορεί να πάει όμως σε θέση που το ρεύμα αυτό να είναι 0 διότι τότε δεν ασκείται ροπή πάνω του με αποτέλεσμα λόγω τριβών να επιβραδύνει καταλήγοντας σε μια ταχύτητα περιστροφής που ίσα καλύπτει τις τριβές. Κινώντας ένα κάποιο μηχανικό φορτίο οι στροφές δεν αλλάζουν όμως αλλάζει η γωνία του ρότορα σε σχέση με πριν ώστε τώρα κυκλοφορεί ένα αυξημένο ρεύμα στο τύλιγμα κλωβού με αποτέλεσμα να αυξάνει και το ρεύμα που τραβάει ο κινητήρας από την πηγή ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται και ο συντελεστής ισχύος, όπως ακριβώς συμβαίνει και σε έναν μετασχηματιστή ο οποίος τροφοδοτεί ένα φορτίο. Δηλαδή καθώς μεταβάλλεται το μηχανικό φορτίο του κινητήρα είναι σαν να έχουμε ένα μετασχηματιστή με βραχυκυκλωμένο δευτερεύον η θέση (γωνία) όμως του οποίου να μπορεί να μεταβάλλεται σε σχέση με τη μαγνητική ροή που περνάει από μέσα του. Έτσι όταν είναι κάθετο στη μαγνητική ροή δεν αναπτύσσεται ρεύμα στο δευτερεύον και ο μετασχηματιστής λειτουργεί εν κενώ ενώ αν έρθει παράλληλα στη μαγνητική ροή ο μετασχηματιστής τροφοδοτεί ένα βραχυκύκλωμα τραβώντας υπερβολικό ρεύμα από την πηγή, όπως συμβαίνει με έναν κινητήρα που τροφοδοτείται ενώ ο άξονάς του είναι μπλοκαρισμένος.